کد خبر : 78315
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹
-

گفتگو با دکتر سیمبر در آستانه چهل سالگی انقلاب

عده ای با نشستن بر روی صندلی خود را گم کردند/ سیستم انتصابات ما مدل غربی است/نفوذ ما برای اولین بار بعد از هخامنشیان به دریای مدیترانه پیش رفته است

عده ای با نشستن بر روی صندلی خود را گم کردند/ سیستم انتصابات ما مدل غربی است/نفوذ ما برای اولین بار بعد از هخامنشیان به دریای مدیترانه پیش رفته است

گیلان تایمز: در آستانه چهل سالگی انقلاب و ادامه مصاحبه های جذاب با این موضوع، امروز به سراغ استاد تمام دانشگاه گیلان در رشته علوم سیاسی رفتیم. مدیر گروه فعال و دغدغه مند این رشته که امروز پای صحبت هایش نشستیم کسی نیست جز دکتر سیمبر. مشروح این گفتگو را در ادامه مطالعه کنید:  

گیلان تایمز:

در آستانه چهل سالگی انقلاب و ادامه مصاحبه های جذاب با این موضوع، امروز به سراغ استاد تمام دانشگاه گیلان در رشته علوم سیاسی رفتیم.

مدیر گروه فعال و دغدغه مند این رشته که امروز پای صحبت هایش نشستیم کسی نیست جز دکتر سیمبر. مشروح این گفتگو را در ادامه مطالعه کنید:

 

گیلان تایمز: در ابتدا می خواهیم راجع به انقلاب اسلامی ایران و تاثیرات آن بر جامعه جهانی صحبت کنیم. چطور شد که در فضای دو قطبی لیبرالیسم و سوسیالیسم انقلابی دینی بر پایه مردم شکل گرفت؟

سیمبر: در مورد این موضوع مباحث زیادی میتوان مطرح کرد ولی من با توجه به رشته خودم از منظر روابط بین الملل نکته ی علمی را می خواهم مطرح کنم. من فکر میکنم از لحاظ تأثیر مفهومی و معنایی انقلاب اسلامی در منازعه سوم روابط بین الملل قرار دارد. منازعه اول قدرت رئالیست هاست که پوزیتیویستی به روابط بین الملل نگاه می کردند اخلاق‌مدار نبودند

دولت محور بودند و اصل بکش تا کشته نشوی بر آنها حاکم بود یک مفهوم رئالیستی در منازعه اول روابط بین الملل به خصوص بعد از جنگ جهانی اول گفتمان قالب بود

منازعه دوم اندیشه لیبرالیستی بود که باز هم در خانواده  پوزیتیویست ها قرار می گرفت و روش حاکم در روابط بین الملل بود و رقیب رئالیست ها.

منازعه سوم اندیشه چپ یا سوسیالیست ها در روابط بین الملل بود که مخالف نظام امپریالیستی، سرمایه داری و ساختارهای قدرت غربی بودند.

ولی هیچکدام اینها ویژگی های انقلاب اسلامی را نداشت زیرا تمام گفتمان ها یک دال مرکزی دارند که آنچه که انقلاب ایران ارایه کرد اسلام گرایی و معناگرایی بود. البته این معنا گرایی مختص اسلام نیست زیرا اندیشه های دیگری هم معناگرایی را مطرح کردند ولی گفتمان انقلاب اسلامی با آن دستاوردهای که حضرت امام داشت معناگرایی را با اسلام خواهی مطرح کرد. بنابراین ویژگی اصلی انقلاب معناگرایی است که این مهم ویژه انقلاب اسلامی ست. بنده کتابی هم دارم در این حوزه ، با عنوان اسلام و روابط بین الملل که در آنجا این موضوع را مفصل بحث کردیم و دانشگاه امام صادق آن را چاپ کرده و تاکنون چندین مورد ترجمه هم شده است. در واقع برگشت معناگرایی و دین به عرصه بین‌المللی و البته با زمینه ی تغییر ساختاری در نظام های مختلف، مختص انقلاب اسلامی است.

گیلان تایمز: بنظر اینجا لازم است مقداری در خصوص جریان شناسی انقلاب در این ۴۰ سال صحبت کنیم. ما امروز با چه جریاناتی مواجه هستیم؟ (و قطعا اینجا بحث رویش ها نیز مطرح می شود.)

سیمبر: به طور کلی بنظرم ما یک گفتمان انقلاب اسلامی داریم و من نمیخواهم در اینجا به ریز جزئیات وارد شوم زیرا تخصص من هم نیست اما این گفتمان ممکن است طرفداران خودش را چه در جناح اصلاح طلب یا اصول گرا و یا بقیه داشته باشد. گفتمان انقلاب اسلامی یک دال مرکزی دارد که اسلام گرایی است، آنهایی  کسانی که اصل نظام را قبول دارند که انقلاب اسلامی یک تفکر سکولار نیست و این را باید قبول داشته باشند.چون تفکرما قانون اساسی ما، عملکرد جمهوری اسلامی، نگاه حضرت امام و حضرت آقا تفکر سکولار نیست یعنی نمیخواهد دین و سیاست را از هم جدا کند. پس ابتدا شد گفتمان انقلاب اسلامی و سپس میرسیم به مفصل بندی ها و چهارچوب پس از آن. به طور مثال استقلال طلبی در سیاست خارجی عدالت طلبی اخلاق گرایی و… . هرکسی به اینها معتقد باشد در جبهه ی انقلاب اسلامی قرار می‌گیرد و هرکس ازین چهارچوب خارج شود از دایره این گفتمان بیرون رفته است چه اصول گرا باشد و چه اصلاح طلب. یعنی کسی که در سیاست اخلاق مدار نباشد، به خاطر به دست آوردن قدرت و رای به مردم دروغ بگوید، عوام فریبی کند، وابستگی به بیگانه را پیدا کند، اهل زد و بند و رانت باشد، مروج اندیشه های سرمایه داری یا صرفا خصوصی سازی بدون وجود تعاونی ها باشد اصل شدن قدرت و … این فرد یا جریان در گفتمان انقلاب اسلامی قرار نمیگرد حتی اگر شعارش را بدهد چون ما کاری به حرف نداریم به عملکرد وی نگاه می کنیم.

این ها راهبردها و استراتژی های گفتمان انقلاب است و اکنون پس از چهل سالگی انقلاب این مرز بندی ها خیلی شفاف شده است.

ریزش هایی هم که ما در انقلاب داشتیم به همین خاطر است که ازین گفتمان دور شدیم. ما با نسل شما خیلی تفاوت داریم از جهت اینکه به واسطه‌ی سن بیشتر خیلی از چیزها را به چشم دیده ایم که آیا واقعا آرمان های انقلاب این بود؟ گفتمان انقلاب اسلامی همان چیزی بود که ما امروز از جامعه میبینیم؟ تعهد گرایی و تخصص گرایی در جامعه ما چقدر رعایت می شود؟ نمی‌گویم صد در صد ولی آن چیزی که ما در جامعه میبینیم بیشتر سازوکار منازعه رئالیستی بر آن حاکم است. ریزش ها دقیقا در همین نقاط اتفاق افتاده ولی آرمان های انقلاب بسیار زیبا بود و هست، اما ما از آنها خیلی فاصله گرفتیم و فقط ادعای آن برایمان باقی مانده است به طوری که فقط حرفش را می‌ زنیم ولی در عمل آنجا نمی‌دهیم. دلیل و مدرک این حرف ما چیست؟ وضعیت امروز جامعه ما. یک سری افراد محدود  درآمد های بسیار کلان دارند، در حالتی که وضعیت اکثر مردم جامعه به گونه ی دیگریست. دلار ۴۲۰۰ تومانی را به من و شما نمی‌دهند و خیلی موارد دیگر ولی افرادی میروند و سودجویی های کلان میکنند. این نگاه، به هیچ وجه نگاه انقلابی نیست که متاسفانه انقلابی گری در حال حاضر دارد در ظواهر فقط پیاده می شود.

گیلان تایمز: علت دقیق این ریزش ها چیست؟

سیمبر: اول از همه را از مشکلات اخلاقی میبینم یعنی وقتی که به قدرت میرسند چنان لذتی که به آنها دست میدهد به طوری که اندیشه ها و  گذشته های خودشان را فراموش می کنند

من خودم تجربه های ملی و استانی داشتم، متأسفانه این صندلی که روی آن مینشینی  از ۱۰ نفر شاید ۸ نفر خودشان را گم کنند.

البته در این بین سیستم هم ایراد دارد و فقط مربوط به شخص نمی شود. مثلا سیستم انتصابات ما بیشتر مدل غربی است که نگاه میکند تو به کدام گروه و تشکیلات وابسته هستی اگر همراه آن بودی، به تو مسئولیت می‌دهند. کجای گفتمان انقلاب اسلامی این بوده؟ در اینجا باید بگوییم که سیستم های نظارتی، حسابرسی و نیز مجلس ما هم ایراد دارند.

گیلان تایمز: چرا کسانیکه در ابتدا از انقلابیون و خواص جامعه هم بودند، اینطور مسیر حرکتشان را از انقلاب جدا کردند؟

سیمبر: قبلاً اشاره ای کردیم در کل این است که گذشته های خودشان را فراموش می کنند مثلا من استاد دانشگاه طوری برخورد کنم که گویا هرگز دانشجو نبودم این‌جا هم همینطور است که انقلابی سابق، امروز انقلاب را فراموش کرده است.

در بحث رویش ها، من یک سخنرانی در دانشگاه داشتم با عنوان نوستالوژی تغییر که ایده آن مربوط یکی از همین اساتید گروه بود در آنجا گفتم که شما جوانان به خصوص باید مطالبه گری عدالت طلبی اخلاق گرایی معناگرایی استقلال طلبی معناگرایی

این موارد رو ما جوانان باید پیگیری کنیم؟

بله

با چه ابزاری؟

چانه زنی

گیلان تایمز: با وضع موجود، مثلا یک تشکل دانشجویی چقدر می‌تواند موثر باشد؟

سیمبر: بله درست است ما در حال حاضر قدرت چندانی نداریم ولی بهرحال ناامید نباید باشیم. فکر میکنید الان به حرف های من استاد تمام دانشگاه چقدر عمل می کنند؟دانشجویان همیشه این سوال را مطرح می‌کنند من میگویم حداقل این است که مطالبه خود را مطرح میکنید و با پیگری بهرحال به نتیجه هایی می رسیم ولی پول و قدرت دست ما نیست. باید در انتخاب های خود، در انتخابات هایی که برگزار می شود دقت کنیم. حرف حق را بزنیم و خودمان در کارهای مختلف درست عمل کنیم. چون همیشه اصلاح ساختار از بالا به پایین نیست. گاهی از پایین به بالاست.البته که اصلاح ریشه ای اینها به بحث و طراحی دقیق دارد ولی این را معتقدم که بسیار از موارد فردی و اجتماعی است و از پایین به بالا اصلاح میشود شما نمیتوانید مثلا محیط زیست سالمی داشته باشید بدون اینکه مردم آن جامعه، رعایت اصول محیط زیست را نکنند در تعاملات اجتماعی هم همینطور. البته تقابل هست شما ممکن است بگویی تا سیستم اصلاح نشود افراد هم طبق آن تربیت میشوند اما بنظرم اینها با هم پیش میروند.

گیلان تایمز: در خصوص تاثیر انقلاب در جهان، بعضی می‌گویند ما هیچ تاثیری در عرصه بین الملل نداریم و هر حرکتی انجام میشود، بازی در زمین آنهاست و در مقابل هم عده ای میگویند تمام تأثیرات مثبت مثلا ظلم ستیزی که در دنیا هست از ایران صادر شده نظر شما چیست؟

سیمبر: سوال خوبی است، نباید افراط و تفریت داشت. امروز نام ایران و انقلاب اسلامی و حضرت امام با تأثیرگذاری زیادی همراه بوده است. نفوذ ما برای اولین بعد از هخامنشیان به دریای مدیترانه پیش رفته است و شرایط به گونه ای شده که نمی‌توانند ایران را از معادلات منطقه و جهان حذف کنند. نفوذ، قدرت نظامی و نیز معناگرایی که قبلاً صحبت کردیم کاملا دیده میشود و کسانیکه میگویند ما هیچ تاثیری نداریم یا بی انصافی میکنند و یا روابط بین‌الملل را نشناختند. بعضی ها هم به قوا خودشان، نوستالوژی حکومت پهلوی دارند و مدام نام رضاشاه را تکرار میکنند که کارهای زیادی کرد که واقعاً اینطور نبوده است. البته از آن سمت هم مغرور نباید باشیم و باید روی  وضعیت موجود کار جدی و اساسی کرد. ببینید یه مولفه مهم رشد ما مسائل نظامی است خدارو شکر جوانان ایرانی بسیار تلاش کردند و در بحث دفاعی واقعا تحول اتفاق افتاد. اما نباید فراموش کنیم که در پارامترهای قدرت بین الملل فقط قدرت نظامی مهم نیست بلکه در کنار آن باید پارامترهای اقتصادی هم متحول شود. باید با فساد و رانت خواری برخورد جدی شود. من به عامل بیرونی معتقد نیستم، این را شعاری مطرح نمی کنم، ما خودمان باید کشور خودمان را اصلاح کنیم، بیگانگان کاری برای ما نمی‌کنند. پارامتر مهم دیگر مشروعیت و اعتماد مردم به نظام است. ما اگر در هشت دفاع مقدس توانستیم با آن شکوه و اقتدار جنگ را به پایان ببریم به علت اعتماد و پشتیبانی مردم بود. اگر مردم اعتمادشان به سیستم حاکم را از دست بدهند، قدرت نظامی دیگر به تنهایی کارساز نیست. بنابراین این۳ باید همراه هم باشد.

در مسئله اقتصادی ما باید یک دیپلماسی قوی داشته باشیم. چقدر از بازار کشورهای همسایه را توانستیم به خود جذب کنیم؟ دیپلماسی اقتصادی مسئله مهمی است. ما نباید در گیلان و مازندران و گلستان با این بازار گسترده ای که در اختیار داریم بیکار داشته باشیم.

گیلان تایمز: خیلی از اوقات ما الگو‌های غلط و‌ ناقصی از غرب کپی می کنیم و داخل کشور کشور اجرا می کنیم در حالی که اصلا کار کارشناسی درستی صورت نمیگیرد که آیا اصلا سنخیتی با جامعه ما دارد یا خیر؟ و اگر دارد کیفیت آن چگونه خواهد بود؟ در رشته علوم سیاسی چطور؟

سیمبر: بله نکته درستی است الگوهای وارداتی در کشور ما کارساز نیست. یک نمونه به عنوان مثال خصوص سازی است. این مسئله در غرب با وجود تمام انتقادها از  مقداری سلامت برخودار بود ولی در ایران، فقط ایده آن را مطرح کردند ولی با چیزهای دیگر مخلوط  کردند و این مخلوط شده هم تازه با رانت همراه است.

در مورد نظریه پردازی قشر دانشگاهی و انسان های متخصص باید نظر بدهند و مسئولان نیز اهمیت بدهند. خیلی وقت ها بدنه آن سازمان یا وزارت خانه شما را نمی‌پذیرد. البته ما در اقشار دانشگاهی هم مشکل زیاد داریم که وارد عرصه ها نمی‌شوند،دغدغه مسائل بیرونی را ندارند و مطالبه نمی کنند.گاها بعضی دوستان به من ایراد می‌گیرند که آقا فلان مسئله را پیگیر نشو چون فایده ندارد.

گیلان تایمز: سپاس بابت وقتی که در اختیار ما قرار دادید. 

 

گزارش از: مهدی امین محمدی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 25 در انتظار بررسی : 25 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.