کد خبر : 20207
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰:۵۵
دسته‌بندی نشده
-

ویرانه ای به نام پیام نور/محمد صالح زاده

ویرانه ای به نام پیام نور/محمد صالح زاده

ویرانه ای به نام پیام نور / قل هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون انما یتذکر اولو الالباب آیا کسانى که مى‏ دانند و کسانى که نمى‏ دانند یکسانند تنها خردمندانند که پند پذیرند.  (سوره ا لزمر) پیدایش علم و دانش با خلقت انسان برابری می کند و همواره بشر در صدد آن

ویرانه ای به نام پیام نور /

قل هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون انما یتذکر اولو الالباب

آیا کسانى که مى‏ دانند و کسانى که نمى‏ دانند یکسانند تنها خردمندانند که پند پذیرند.  (سوره ا لزمر)

پیدایش علم و دانش با خلقت انسان برابری می کند و همواره بشر در صدد آن بوده که بفهمد و درک نماید، علم و دانش در زندگی انسان دارای جایگاه ویژه ای است.علم به انسان آگاهی می بخشد . علم انسان را توانا می کند که آینده را همان گونه که می خواهد بسازد. علم مانند ابزاری در اختیار انسان قرار می گیرد . فسئلوا أهل الذکر إن کنتم لاتعلمون ؛ از اهل تذکر و علم بپرسید، اگر نمی دانید. (سوره نحل)

راه طولانی طی می شود تا به سردر ختم شود ، در طول راه مراکز خدمات دانشجویی و مراکز پخش کتاب و… یکدم چشم را رها نمی کند . انگار همه ی این عوامل تو را همانند نشانه ای هدایت می کنند. در طول راه هرکس بنا به علاقه ی شخصی ، خود را سرگرم می کند. موزیک ، مکالمه ، صحبت کردن مجازی و حقیقی و …. به هر صورت می توان خود را سرگرم نمود تا راه طی شود . چاره ای به جز رسیدن نیست. عوامل طبیعی هم در این رسیدن بی تاثیراند . وقتی عزمت را جزم کرده ای که برسی دیگر به فکرموانع که نیستی بلکه شاید فکر فروپاشی موانع بر تو تسلط بیشتری یابند.
خشت اول را چون نهد معمار کج ، تا ثریا میرود دیوار کج . اما کجا ، نه آنجایی که دلبر خانه داره . همان جایی که ویران معنا داره . روابط فایق است بر ضوابط ، قافیه فرسوده گشت از ضوابط .
در کنکور ده کیلومتر بالاتر را از دست دهی ، راهت ناخود آگاه ، خود آگاه به این سمت می آید . وقتی مردود شوی ده کیلومتر بالاتر، مقصد ده کیلومتر پایین ترمی شود. (آقا سر پیام نور پیاده می شوم)……

در این یادداشت به شرح کوتاهی از مسایل و موضوعاتی پرداخته می شود که خود از نزدیک به تجربه ی چند سال تحصیل در این مرکز با آن ها رو در رو شده ام . اما شایان ذکر است این یادداشت مستقیم تحت تاثیر ضوابط ماه اخیرمرکز مربوط به پرداخت شهریه نیست.همانطور که بی تاثیر نیست بلکه وام دار مستقیم هم از این موضوع نیست. گرچه در توان نیست تا بتوان بنا به ضوابط اخیرازسوی پیام نور کشورشهریه را یکجا قبل از آغاز ترم تحصیلی پرداخت نمود ولی تا بود از این ضوابط که نه تنها به دانشجو صدمه زد بلکه پایه و اساس علم را هم تخریب نمود. و همه ی این عوامل دست به دست هم می دهند تا عدم آرامش روانی را برای دانشجو به ارمغان آورند. و آنجاست که عدم آرامش روانی مبدل به عدم افزایش آگاهی می شود. شاید این اولین ضوابط کشوری باشد که همه را مبهوت کرده اما نه تنها که آخرین نیست ، بلکه خیلی از ضوابط ها قبل از این مورد آخری تهیه ، طرح و اجرا شد . و این دانشجو بود که عدم آرامش روانی را به دوش کشید و متقابلا عدم افزایش آگاهی را .
رحم بر بلبل بی برگ و نوا نیست تو را                            التفاتی به اسیران بلا نیست تو را
ما اسیران غم و اصلا غم ما نیست تو را                         با اسیر غم خود رحم چرا نیست تو را
ما نباشیم که باشد که جفای تو کشد                           به جفا سازد و صد جور برای تو کشد

در طول این چند سال تحصیل که هنوز به اتمام مانده است بارها و بارها شاهد افزایش قیمت شهریه ثابت بوده ایم. به طوریکه در طول سه سال شهریه ثابت از ۶۸ هزار تومان به ۱۲۸ هزار تومان رسید. و این افزایش قیمت شهریه ثابت به هیچ طور توجیه نشد و اگر هم توجیه ای بود تذکر می دادند : که ضوابطی از سوی پیام نور کشور است . همین میل افزایشی پیام نور کشور طی ضوابط ابلاغ شده به مراکز استان ها ناگزیر شهریه های متغیر هم سیر صعودی پیدا کردند تا درجه ای که یک ترم تحصیل در پیام نور برابری دارد با یک ترم دانشجویی در مقطع کاردانی دانشگاه آزاد.
موضوع یا پرسش مهم این است که با این همه ضوابط ابلاغ شده از سوی پیام نور کشور به مراکز استانها و سپس به شهرستان ها ، آیا هیچ گاه مسیولین پیام نور کشور این وظیفه را بر خود واجب دانستند تا به استانها و شهرستان ها سر بزنند ، که آیا در مقابل این حجم ناروای افزایش شهریه ما چه مزایایی در راستای تحصیلات عالیه به دانشجویان خود در استان ها و شهرستان ها می دهیم ؟ ؟ ؟ یا این که نمایندگان ما در استان ها تا چه میزانی برای رشد متعالی کیفیت دانشگاه تلاش می کنند؟ ؟ ؟
آیا مسیولین محترم پیام نور کشور هیچ گاه سر صحبت دانشجویان خود نشسته اند؟؟؟ که هر از گاهی ضوابطی تهیه ، طرح و اجرا می کنند !!!!!!!

بارها دانشجویان رشته های مختلف در مسیر انتخاب واحد به مشکلاتی از بی تدبیری و بی مسیولیتی مدیر گروه رشته خود مواجه شده اند . تا جایی که مدیر گروه برای ورودی فلان سال ، زیر مجموعه ی رشته خود را به اغما برده و برای انتخاب واحد ، واحدهای آن گروه را از یاد برده است و روز موعد به انتخاب واحد دانشجویان آن رشته تحصیلی هیچ واحدی در سایت برای اخذ واحد در آن ترم رویت نمی کنند. (رجوع به آموزش و واحد برنامه ریزی و با نامه نگاری در خواست مجدد برای انتخاب واحد) یا این که در طول یک ترم تحصیلی امکان داشته است که رشته ای در طول ترم یک الی دو ماه استاد نداشته باشد. و این موضوع نه یک ترم بلکه در طول تحصیل دانشجو ادامه دار است. به عنوان مثال نیمسال دوم سال ۹۳-۹۴ دانشجویان رشته ای برای درس مهم عملی ، تخصصی رشته شان استاد مربوط در هفته پایانی فروردین ۹۴ به کلاس درس فراخوانده شده است. (حدود دو ماه استاد مشخص نبود ) واین بی تدبیری ها و بی مسیولیتی ها تا جایی پیش رفته است که در هیچ دانشگاه کشور (دانشگاه های معروف ) اتفاقی نمی افتد و به دلیل این اتفاقات نادر ،  دانشگاه پیام نور رشت را می توان ویرانه خواند. موضوع خاص دیگر این است که دانشجویان برای استاد پایان نامه خود باید منتظر دستور مدیر گروه رشته خود باشند تا مدیر گروه برای دانشجویان استاد راهنمای پایان نامه انتخاب کند و اگر هم دانشجویی بنا به هر دلایلی اختلاف نظر داشته باشد نباید اختلاف نظر خود را افشا کند که مثلا بنده به عنوان دانشجو ی دانشگاه حق انتخاب استاد راهنما پایان نامه خود را دارم .( برای پایان نامه دانشجو می تواند خودش استاد راهنما را انتخاب کند، حتی استادی که در آن دانشگاه تدریس نمی کند )

ساختمان تازه احداث شده (نشده) در پشت ساختمان قدیمی پیام نور رشت که قبل احداث چنان صحبت هایی از وعده های مسیولین پیام نور خطاب به دانشجویان عرضه می داشتند و چه منت هایی که سر دانشجویان می گذاشتند که اگر این ساختمان احداث شود( فلان می شود) . اما ساختمان هنوز فاقد کاربری آموزشی بود که بدلیل کمبود کلاس و حجم انبوه دانشجو ساختمان را برای کلاس های درس وا نمودند . تا کمبود های خدماتی شان را نسبت به دانشجو جبران نمایند . آن ساختمان سال گذشته و امسال که مورد استفاده قرار گرفته است . هنوز که هنوز است ساختمان (تازه احداث) فاقد سیستم گرمایی است.در فصول سرما اساتید و دانشجویان به همان صورت در کلاس های درس حاضر می شدند بعد از اتمام کلاس ها با علایم شروع سرماخوردگی مواجه و به خانه رهسپار می شدند. لازم به ذکر است یک سال و نیم از شروع کلاس ها در ساختمان جدید می گذرد که حتی ساختمان فاقد سرویس بهداشتی است .اساتید و دانشجو باید برای سرویس بهداشتی از ساختمان جدید به ساختمان قدیمی پیام نور بروند.
این بی تدبیری ها و بی مسیولیتی ها را چه کسی پاسخگو می باشد ؟ آیا پیام نور کشور در مقابل این بی تدبیری ها و بی مسیولیتی ها

پاسخگو است ؟
همانطور که بر همه آشکار است در اتاق های اداری پیام نور مسیولین برای انجام وظایف کاری خود اشتیاقی ندارند و در مقابل این بی میلی حقوق هم می گیرند . انگار که وظیفه کاری شان میل نداشتن به انجام وظیفه است. برای انجام کارساده ای از خدمات به دانشجویان خود سر بازمی زنند. و چه تعویق هایی از در و دیوارهای بی میل اطرافشان دریافت می کنند . و چه ادا و اطواری از خود در راستای انجام وظیفه بروز می دهند . انگار این کادراداری پیام نور از مسیول بخش تا کارمند همگی فقط از سرصبح تا موعد زمان کاری اداری شان در دانشگاه حضور پیدا می کنند تا ساعتشان را پر کنند و بلکه مگسی را بپرانند . و با پیگیری مشکلات دانشجو رابطه ای ندارند. مشکلی که انجام آن وظیفه کاری شان است ، اصلا به خاطر انجام همین خدمات به دانشجو به آن سمت رسیده اند ، و در قبال انجام آن حقوق می گیرند. در مقابل این همه سرباز زدن ها چرا پیام نور کشور عکس العملی نشان نمی دهد؟ از همه جالب تر این است که هنگام امتحانات اخر ترم که می شود از همین کادر اداری برای مراقبان امتحانات دانشجویان استفاده می کنند . همین کادر اداری که بی تدبیری و بی مسیولیتی را به نحو احسن انجام می دهند ، قرار است در مقابل تخلفات امتحانی با دانشجویان برخورد کنند .
این بی تدبیری ها و بی مسیولیتی ها به انجمن های علمی دانشجویی هم سرایت نموده است. در هر دوره ای از انجمن های علمی دانشجویی از سال ۹۱ تا کنون شاهد این وضع بوده ایم که انجمن علمی و دانشجویی تبدیل شده به نوعی پاتوق برای انجام هر وظیفه ای غیر از مسیر اصلی ، مکانی برای گذران اوقات فراغت ، برای جک گفتن ، فیلم دیدن و………..
منشا این بی تدبیری ها و بی مسیولیتی ها کجاست ؟؟؟
منشا این ضوابط ها در راستای روابط ها کجاست ؟؟؟
این بی تدبیری ها و بی مسیولیتی ها را چه کسی پاسخگو می باشد ؟؟؟ آیا پیام نور کشور در مقابل این بی تدبیری ها و بی مسیولیتی ها پاسخگو است ؟؟؟

(امیدواریم همه ضوابط ها بر  اساس عدالت باشد . و اگر هم ضوابطی تهیه و طرح می شود با نگاهی عادلانه به مرحله اجرا برسد)

در سیستم های آموزشی ، افراد زیادی مشغول به کارهستند و فعالیت های آنها به طور مستقیم ، غیر مستقیم در روند دانشجو موثر است. همه می دانیم که نقش دانشجویان (آینده کشور به دست دانشجویان امروز است ) در کشور بسیار حایز اهمیت است. (سعادت یک مملکت کلیدش به دست معلم است و دانشجو ) همانطور که نقش دانشجو بسیار حایز اهمیت است . نقش اساتید و دانشگاه ها نیز بسیار برجسته است. آنچه که در فرایند تعلیم به متعلم انتقال می یابد تنها معلومات و مهارتهای معلم نیست بلکه تمام صفات ، خلقیات ، حالات نفسانی و رفتارظاهری او نیز منتقل می شود. یک معلم(استاد) خوب است که با رفتار و گفتار پسندیده اش دانش آموز(دانشجو) خوب پرورش می دهد و بزرگترین خدمت را نسبت به اجتماع خود انجام می دهد.و این چرخه نیز همین طور از دیرباز تا کنون ادامه داشته و خواهد داشت.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 2
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.