کد خبر : 83372
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴
-

اختصاصی/دکتر لطف اله سیاهکلی:

راه های ارتباطی به عنوان یکی از ارکان اشتغالزایی و توسعه روستایی از اهمیت بالایی برخوردار است

راه های ارتباطی به عنوان یکی از ارکان اشتغالزایی  و توسعه روستایی از اهمیت بالایی برخوردار است

گیلان تایمز: « عدم اختصاص ردیف بودجه راه مواصلاتی قزوین ، اشکور، رحیم آباد ، کلاچای در لایحه قانون بودجه سال ۹۸ و حذف تبصره سابق باعث تحمیل خسارات جبران ناپذیری به اقتصاد خانوار روستایی استان قزوین و گیلان و مازندران خواهد شد» راه های ارتباطی به عنوان یکی از ارکان اشتغالزایی و توسعه روستایی

گیلان تایمز:

« عدم اختصاص ردیف بودجه راه مواصلاتی قزوین ، اشکور، رحیم آباد ، کلاچای در لایحه قانون بودجه سال ۹۸ و حذف تبصره سابق باعث تحمیل خسارات جبران ناپذیری به اقتصاد خانوار روستایی استان قزوین و گیلان و مازندران خواهد شد»
راه های ارتباطی به عنوان یکی از ارکان اشتغالزایی و توسعه روستایی از اهمیت بالایی برخوردار است که اگر بودجه این بخش از امور زیر بنایی متضمن دوام مشاغل روستایی نادیده یا کم اهمیت انگاشته شود موجب مهاجرت روستا نشینان به شهر ها را فراهم خواهد آورد که با سند تنظیم جمعیت شهری و مهاجرت معکوس که جزء سیاستهای کلان انقلاب اسلامی است در تعارض می باشد.
از ابتدای شکل گیری انقلاب اسلامی یکی از سیاست های کلان نظام در توسعه متوازن عدالت، تجهیز جمعیت روستایی به امکانات زیر بنایی از جمله برق ، تلفن،گاز و در راس آن برخورداری از محورهای مواصلاتی امن بوده است که از جمله آن در طلیعه دهه پنجم در مرز مشترک موقعیت جغرافیایی استانهای قزوین ، گیلان، مازندران میتوان به گنجاندن ردیف بودجه راه مواصلاتی قزوین ، اشکور،رحیم آباد،کلاچای در قانون لایحه بودجه سنوات گذشته یاد کرد که در اثر سهل انگاری و عدم نظارت دقیق مجمع نمایندگان دو استان شمالی مزبور و قزوین این تبصره از لایحه قانون بودجه ۹۸ حذف شده است.
آقای دکتر لطف اله سیاهکلی با این مقدمه ضمن اشاره به اهمیت استراتژیک این محور مواصلاتی و نیاز مبرم ساکنین این ۳ استان جهت دسترسی آسان به بازار عرضه محصولات تولیدی خاطر نشان کرد؛ در اثر بی توجهی نمایندگان مجلس و استانداران و دولت ، مردم نیازمند به این مسیر مواصلاتی، تاوان سختی را خواهند داد زیرا درصورت اجرایی شدن این پروژه عظیم ، محصولات استراتزیکی نظیر فندق، گل گاو زبان از مسیر شرق به پاکستان و قسمتی از آسیای میانه و از غرب به عراق و ترکیه و از شمال و دریای خزر به قفقاز که حاصل دسترنج صد ها هزار خانوار منطقه بوده و در درآمدسرانه خانوار سهم بسزایی را ایفا کرده به بازار مصرف بین المللی با صرف هزینه کمتر راه می یافته. وی با انتقاد از وضع موجود در خصوص عدم تخصیص اعتبار در قانون بودجه سالجاری خواستار توجه و تمهید ویژه دکتر نوبخت ،رییس سازمان برنامه و بودجه که خود فرزند گیلان است نسبت به این موضوع شده و با انتقاد از نمایندگان مجلس خواستار ارائه و تدوین لایحه تتمیمی و احیاء این تبصره در قانون بودجه سالجاری شد.
جناب آقای سیاهکلی با تقدیر و تشکر از بذل توجه شما لطفا دلیل حساسیت خود را نسبت به این موضوع بیان کنید؟
با عرض تشکر از سوال بجایی که مطرح کردید. در بیان دلیل توجهم به این موضوع ابتدا باید به علاقه و احساس تعلق خاطرم به استان گیلان و قزوین از چند جهت اشاره کنم ؛ معلوم ، قزوین و کاسپین از جهاتی دارای وابستگی های تاریخی جدا نشدنی ازهم می باشند که بدلیل ضیق وقت فقط به پیوستگی اقلیمی سلسله جبال البرز که متصل به طالقان و الموت و رودبار و سیاهکل و املش و اشکور و رامسر میباشد که موجب پایه ریزی تمدن عظیم اسلامگرایی و محل طلوع مکتب ناب شیعیان علوی است اشاره میکنم . از جهت دیگر بدلیل سوابق مدیریتی خودم در سطح ملی از دیدن چهره پر رنج مردم این دیار همیشه متالم بوده ام و دلیل دیگر اینکه طعم تداوم حیات پر مشقت توام با امید را بطور همزمان مملو از محرومیت مردم این دیار با پوست و گوشت و خون خود درک نموده ام و دغدغه رفع محرومیت این نقطه جغرافیایی را همیشه بیش از سایر موقعیتهایی که توفیق خدمت داشتم در سر می پرورانم . و دلیل تکمیلی اینکه بدلیل سابقه زندگی و اشتغال در سایر استانهای مشابه و خصوصا تهران که پایتخت سیاسی و اقتصادی و اجتماعی ایران اسلامی عزیز است از استعدادهای بالقوه منطقه و ساز و کارهایی که میتوان این استعداد را به فعل در آورد بدلیل نوع حرفه و تحصیلاتی که کسب کرده م آگاهی دارم که امیدورام به اندازه کافی موجب اقناع وجدانی و باور قلبی خوانندگان را در این مجال کوتاه خواهم آورد.
این روزها قوی ترین احتمالی که در اذهان جامعه از علت توجه جنابعالی به بحث های چالشی حوزه سرزمین استان قزوین پدید می کند در تصمیم جنابعالی مبنی بر ورود به رقابت انتخابات مجلس آینده خلاصه می کنند ایا تایید می نمایید؟!
در ابتدا باید عرض کنم تنها انگیزه ام از طرح چنین مباحث مشابهی زدودن چهره فقر از مردم منطقه مزبور می باشدحال با ورود به عرصه رقابت باشد یا خیر !اگر با بررسی اوضاع و احوال راه اثر گذاری در این مسیر ورود به مجلس و تصویب قوانین متضمن اجرایی شدن این هدف باشد به نظر شما این هدف دچار اشکال است ؟!
من از حدود ۱۰ سال قبل بدلیل برخورداری از شرایط خاص شغلی در جریان بسیاری از محدودیتهای مردم استان قزوین بطور عام قرارگرفته ام و به راه حل هایی هم دسترسی پیدا کرده ام اما با انتقال به مسئولین و مراجعذیربط در بسیاری از مواضع بدلیل اجمال و ابهام و سکوت قوانین از حل مباحث و مسائل باز ماندهام لذا احساس می کنم با وجود استقبال مردم و شخصیت ها و خانواده معظم شهدا و ایثارگران و ازادگان و اقشار مختلف و تشویق آنان بهترین زمانی که از قدرت اثر گذاری برخوردارم زمان فعلی می باشد لذا با شجاعت و صداقت و صلابت در دور قبل پا به عرصه رقابت گذاشتم و حتی از رهیابی به مجلس با فاصله اندک بازمانده ام اما وجود محدودیتها و سختیها و دشواریها و مصایب اقتصادی و مشکلات اشتغال و ازدواج و تامین معاش و مسکن جوانان و ضرورت پیدا کردن راه حل قانونی مرا در این مسیر سوق داده است و اگر گاهی در خصوص اینگونه مباحث اظهار نظر میکنم متاثر از بازخورد میدانی اینجانب در مواجهات رو در رو با مردم میباشد و گرنه اکنون لزومی جهت فعالیت علنی برای انتخابات اینده احساس نمیکنم زیرا مقید به رعایت قانون و الزامات شرعی می باشم.
آقای دکتر سیاهکلی در مقدمه مصاحبه جاری با انتقاد از نمایندگان مجلس نسبت به عدم تخصیص اعتبار راه مواصلاتی قزوین ، اشکور، رحیم آباد ، کلاچایمباحثی را عنوان نمودید ؛ با توجه به اینکه لازمه وضع قوانین؛ تمهید اعتبار اجرای آن است به نظر شما با وجود محدودیت مالی و مضایق اقتصادی دولت، بار مالی این پروژه ازچه منابعی قاب تامین است ؟!
در پاسخ به این بخش از سوال ناچارم فقط فهرست وار و بطور مختصر با مقدمه ای ذهن شما و خوانندگان را از استعدادهای در آمدی موجود روشن کنم ؛ و آنهم اینکه در آمد مالیاتی مربوط به سال ۹۶ وصول شده استان قزوین مبلغی بالغ بر ۱۱۲۰میلیارد تومان بوده است . اگر بماخذ ۹ درصد از سهم در آمد مالیاتی منتهی به سال مالی یاد شده از سر فصل مالیات بر ارزش افزوده اضافه شود حدود بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان در همان سال از محل در آمدهای مالیاتی در این بحث هم محقق شده است که این رقم با افزایش تصاعدی برای سال مالی ۹۷ و ۳ ماه اول سال جاری در سر فصل مالیات بر ارزش افزوده قابل تخمین و تصور میباشد و برابر احکام دائمی قانون بودجه ۹۰ درصد درآمد مالیاتی باید صرف پروژه ها ی همان استان شود؛ بر اساس اطلاعات موجود فقط در آمد حاصله از محل وصول مالیات بر ارزش سال ۹۵ در یک استانی نظیر قزوین که بر اساس ایحه بوودجه سال ۹۸ همچون سال های قل از بین سی و یک استان کشور در رتبه سی ام قراردارد در حالیکه مقایسه آماری نشان میدهد وضعیت اعتبارات تخصیص یافتهاین استان علیرغم نقش مهم آن در کسب در آمدهای مالیاتی مطلوب نیست ( نیازمند اصلاح و بازبینی است) لذا با بررسی این پارامترها تنها آیتم اثر گذار را میتوان در فرآیند نوع نظارت نمایندگان مجلس بر سیستم بودجه ریزی معطوف کرد. چگونه است که یک استان در سر فصل در آمدهای مالیاتی جزء ۱۰ استان برتر میباشد اما سهمش از تخصیص بودجه زیر ۲ درصد کل بودجه کشور باشد ؟! و تنها دلیلش در ضعف نظارتی و عدم تسلط نظار عوامل اجرایی کشور نسبت به حقوق مردم می باشد.لذا اینجانب ضمن پذیرش این اصل که برای تضمین اجرای قانون بایستی ساز و کارهای در آمدی آن نیز از قبل پیش بینی شود ،با کمال تاسف باید با اطلاع خوانندگان و خصوصا دست اندرکاران این نشریه اقتصادی شمال کشور برسانم که اگر هر کدام از نمایندگان از مشاورین مسلطی در حوزه نظام برنامه و بودجه برخوردار بودند قطعا وضع اعتبارات استان ز جایگاه به مراتب رضایت بخش تری از وضع موجود برخوردار بود. با این توضیحات اگر نواقص موجود را در سایر موضوعات نیز جویا شویم کلیات بر آورد حاصله در سایر بخش ها نظیر : سلامت ، آموزش ، رفاه اجتماعی، اشتغال، ازدواج ، مسکن و …. دارای وضعیت بحرانی تر میباشد که میتوان با نوع انتخاب نمایندگان مشرف و مسلط به امور اجرایی و با زکاون و تیز هوش عمق این بخش از مشکلات را کاهش داد و در دراز مدت بطور کامل حل کرد.
به نظرتان تنها راه حل عملی متضمن تحقق و احیاء تبصره مورد نظر در قانون بودجه پیرامون محور مواصلاتی موضوع بحث چه می باشد؟!
مجددا تاکید میکنم بهترین ابزار جهت الزام دولت به منظور تحقق ردیف در انشاء بودجه سال ۹۸ بهره مندی از ابزار نظارتی مستقر در اداره وظایف نمایندگان مجلس میباشد . با تذکر طرح سوال از رئیس جمهور – استیضاح وزیر راه- و بقیه فرآیندی در قالب لایحه متمم قابل انجام است که به نظر برسد برخی نمایندگان در بسیاری مواقع با اتباع از مشی عمدی و انجام معاملات حاصل از تامین مطامع سیاسی از چنین اقداماتی اجتناب می نمایند.
از پشتوانه مردمی به عنوان مطالبه در قبال وظایف نمایندگان در این مسیر چه بهره ای میتوان برد؟
مردم هم بعنوان موکل می توانند از وکلای مجلس سئوال کنند. مکاتبه کنند در رسانه ها به بوته ببرند. از ظرفیت رسانه و جراید و مطبوعات بهره ببرند ؛ زیرا امروزه عرف به عنوان بخش اعظمی از مبانی قانونگذاری در دنیا محسوب میشود که متاثر از نیازهای مردمی تعریف می شود.
وبعنوان سوال آخر – آیا بعنوان فردیکه سالها در مصدر مدیریت رسانه ملی اعم از مدیر کل مراکز استانهای و معاون رئیس سازمان بوده اید و در صدا وسیما از میزان تنفذ بالایی برخوردار هستید؟ حاضرید در تهیه و پخش مستند چالشی در این خصوص همکاری نمایید؟!
اگر استطاعی در این مسیر داشته باشم به شرطی که تلقی استفاده ابزاری در جهت تحقق خواسته های اینجانب مبنی بر تضمین حصول نتیجه انتخابات مجلس تلقی نشود نه تنها در مقوله مورد بحث بلکه در رابطه با جمیع مشکلات جامعه آماده همکاری به منظور بهره مندی از فرصت رسانه و فضای مجازی میباشم .و حتی حاضرم اگر توانایی در اینجانب وجود داشته باشد به منظور آماده نمودن فرصت رسانه ای و تسهیم آن در اختیار نمایندگان مجلس با انگیزه رفع مشکلات مردم با قید عدم حضور خود همکاری نمایم
از وقتیکه در اختیارمان قراردادید تشکر مینمایم
بنده هم از عنایت شما تقدیر مینمایم.

منبع: هفته نامه اقتصاد گیلان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.