کد خبر : 81340
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
-

اختصاصی/ شهردار خمام:

با اعلام کمربندی شهر خمام بعنوان خیابان محدوده شهر،بسیاری از مشکلات برطرف می شود

با اعلام کمربندی شهر خمام بعنوان خیابان محدوده شهر،بسیاری از مشکلات برطرف می شود

گیلان تایمز: شهردار بخش خمام طی گفتگوی اختصاصی با گیلان تایمز گفت: خمام یکی از بخش های حوزه شهرستان رشت است که بین دو شهر رشت،انزلی،منطقه آزاد انزلی و سواحل دریای خزر قرار دارد. وی ادامه داد:خمام نزدیکترین شهر به مرکز استان،بیش از ۲۲ هزار نفر جمعیت شهری دارد و در بین۵۲ شهر استان گیلان

گیلان تایمز:

شهردار بخش خمام طی گفتگوی اختصاصی با گیلان تایمز گفت: خمام یکی از بخش های حوزه شهرستان رشت است که بین دو شهر رشت،انزلی،منطقه آزاد انزلی و سواحل دریای خزر قرار دارد.

وی ادامه داد:خمام نزدیکترین شهر به مرکز استان،بیش از ۲۲ هزار نفر جمعیت شهری دارد و در بین۵۲ شهر استان گیلان دارای بیشترین جمعیت و به لحاظ جمعیتی، یازدهمین شهر گیلان است.
شهردار خمام توجه به روستا و تولیدات روستایی را حائز اهمیت دانست و گفت: روستای فشتکه بخش خمام یکی از روستاهایی است که به علت بافت حصیر توسط اهالی روستا بعنوان« روستای ملی حصیر بافی» شهرت دارد.لذا شهرداری خمام در راستای حمایت از تولید کنندگان صنایع دستی،فضایی را در حاشیه ساختمان شهرداری برای عرضه و فروش،به تولیدکنندگان اختصاص داده که علاقمندان می توانند، برای خرید ، عصر روزهای شنبه هر هفته به این بازار هفتگی، مراجعه کنند.
موسی فکور در خصوص ترویج فرهنگ گردشگری در بخش خمام گفت: در این راستا با همکاری فرمانداری شهرستان رشت و بخشداری خمام،حمایت های خوبی شده که از آن جمله می توان به اعلام روستای نمونه گردشگری دهنه سر شیجان، بواسطه وجود تالاب شیجان،با توجه به پذیرش گردشگر و احداث واحد بوم گردی،اشاره کرد.
وی که فعالیت خود را در سمت شهردار بخش خمام از دوم آبان سال ۹۶ آغاز کرده، در خصوص شهرستان شدن این بخش گفت:سالهاست که طرح شهرستان شدن این بخش مطرح بوده و اقدامات زیادی در این راستا صورت گرفته است.در دولت قبلی کتابچه ای تهیه وبه تایید استانداری رسید وحتی به وزارت کشور ارسال شد؛ولی با پایان عمر دولت،این طرح متوقف شد.
وی اضافه کرد: در دور اول فعالیت دولت جدید،طرح تقسیمات کشوری، مطرح نبود ؛ولی در دوره دوم فعالیت دولت وطی یکسال اخیر طرح ارتقا تقسیمات کشوری در دستور کار دولت قرار گرفت.
وی افزود:به دنبال استقبال این طرح از سوی دولت،پیگیری های مستمر در این راستا صورت گرفت و در اواخر سال گذشته با حضور مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور در خمام جلسه ای برگزار شد و از سوی وی اعلام شد که مراحل اجرایی طرح شهرستان شدن بخش خمام طی و سپس به هیات دولت ارجاع داده می شود.
فکور ادامه داد: بعد از تایید وزارت کشور این طرح باید در کمیسیون هیات دولت مطرح شده و مورد تایید قرار بگیرد.چندی پیش شنیدیم که طرح مورد تایید کمیسیون قرار گرفته و باید در صحن هیات دولت بررسی و پس از تایید،ابلاغ شود.
وی در خصوص زمان تایید و ابلاغ شهرستان شدن بخش خمام گفت: امیدواریم پس از پایان یافتن مراحل تایید،شاهد ابلاغ طرح شهرستان شدن خمام در نیمه اول امسال باشیم.
شهردار خمام در خصوص مشکل ترافیک این شهر گفت: در شهرهای قدیمی برای تعریض خیابان، بودجه و اعتبار زیادی لازم است و ما در شهر خمام برای رفع مشکل ترافیک در حد امکان و با توجه به بودجه، اقداماتی انجام داده ایم.
وی اضافه کرد: مشکل اصلی ترافیک در خیابان امام است .در این راستا در پیاده رو سازی های اخیر،در بخشی که قابل تعریض بوده از عرض پیاده رو ها کاسته و به عرض خیابان اضافه کردیم که با جابجایی تیرهای برق به بهره برداری خواهد رسید.
وی تصریح کرد: رودخانه شیجان رود،خمام را به دو بخش تقسیم کرده و تنها پلی که از روی آن خودرو عبور می کند در خیابان امام بوده و پل ماشین رو دیگری نیست.به همین جهت ماشین ها یا باید از روی این پل عبور کنند یا از خیابان شهید بهشتی به سمت کمربندی حرکت کنند.
فکور اذعان داشت:اخیرا با مصوبه شورا،طرح احداث یک پل در خیابان فرهنگ عملیاتی شده و در این راستا مراحل مناقصه و انتخاب پیمانکار طی شده است.
وی گفت: با اضافه شدن این پل که منتهی به خیابان ۱۸ متری جنب کلانتری خواهد شد،علاوه بر اینکه یک پل خودرویی دیگر به شهر خمام اضافه می شود;امیدواریم از حجم ترافیک شهر خمام نیز کاسته شود.
وی اضافه گرد: این خیابان منتهی به پل فرهنگ است. در راستای اجرای این پروژه بخشی از خیابان آزاد سازی شده و بخشی دیگر در مرحله آزاد سازی و تملک است.
شهردار خمام در خصوص زیبا سازی فضای این شهر گفت:یکی از اعتقادات بنده این است که فضای شهر برای شهروندان و مسافران باید فضای آرامش بخش باشد و لذا در آغاز فعالیت در سمت شهردار این شهر،طرح افزایش فضای سبز و گل کاری در سطح شهر،بیشتر از گذشته،اجرایی شد.
وی ادامه داد: جهت تحقق این مهم،در فضای آرامستان این شهر که بلا استفاده بود،گلخانه ای احداث شد.
فکور ادامه داد: گلخانه مورد نظر تاسیسات و امکانات مدرنی ندارد بلکه با حداقل امکانات در فضای باز ،باانتقال بذر و خاک توانستیم در زمینه تولید گل خودکفا شده و در این راستا مبلغ ۷۰الی۸۰ میلیون تومان،صرفه جویی کنیم.
وی تصریح کرد:با تولید گل در این فضا علاوه بر صرفه جویی اعتبارات در خصوص خرید گل،به خودکفایی رسیده و حتی گل های تولیدی شهرداری خمام به فروش می رسد.
شهردار خمام بر ضرورت زیبا سازی شهر تاکید کرد و گفت: زیبا سازی فضای شهر برای شهروندان و مسافران اهمیت دار؛لذا شهرداری خمام در سطح شهر طرح نصب چراغ های الوان و المان های سیب و گلابی که در شب روشن می شود را اجرایی کرده است.
وی افزود: با مصوبه شورا،ورودی بلوار شهر به نام شهید مدافع حرم، شهید حبیب روحی نامگذاری و تابلو یادمان وی نیز نصب شده است.
وی با اشاره به وجود ۳ پارک در شهر خمام یادآور شد: خمام ۳ پارک به نام های کشاورز،سردار جنگل و مادر دارد.
وی گفت:در زمینه احداث پارک در خمام با مشکل مواجه ایم؛ زیرا زمین های خارج از تملک شخصی نداریم.در خیلی از شهرها ،زمین منابع طبیعی و راه و شهر سازی وجود دارد و با تعامل با آنها در اختیار شهرداری برای احداث پارک قرار می گیرد ولی در شهر خمام چنین زمین هایی وجود نداشته و لذا شهرداری باید از زمین های متعلق به شهرداری که از ماده ۱۰۱ خریداری کرده، پارک احداث نماید.
وی ادامه داد: وسایل بازی کودکان و ورزش در پارک جنگل و پارک مادر وجود داشته و پارک سردار جنگل محل اسکان موقت مسافرین نیز می باشد.
وی مشکل اصلی همه شهرداری ها را کمبود بودجه عنوان و افزود:برای اجرای بسیاری از پروژه ها در شهر خمام با کمبود بودجه مواجه هستیم.
شهردار خمام اذعان داشت: کمربندی شهر خمام یکی از مشکلات اساسی این شهر است.این کمربندی در داخل شهر خمام واقع شده و هیچ بهره ای برای این شهر ندارد؛زیرا کمربندی در اختیار اداره راه بوده و حریم ضلع خارجی کمربندی ۱۲۲/۵ متر اعلام شده است که این امر مانع اساسی برای حضور سرمایه گذار است.
وی ادامه داد: در ضلع خارجی کمربندی،هیچگونه تاسیساتی وجود ندارد،زیرا هیچ سرمایه گذاری نمی پذیرد که ۱۲۲/۵متر حریم کمر بندی را خارج کند.لذا در جهت رفع این مشکل شهرداری خمام،فرمانداری و نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی،پیگیر هستند.
وی در این راستا اضافه کرد:مدیر کل راهداری گیلان برای رفع مشکل مذکور راغب بوده و نامه هایی برای مسوولان کشور نیز ارسال کرده، مبنی بر اینکه کمربندی در داخل محدوده شهر قرار گرفته است ،لذا عنوان کمربندی و کنار گذر از این محدوده برداشته و بعنوان خیابان محدوده شهر تلقی شود،
زیرا حضور سرمایه گذار برای شهرداری قابلیت بهره برداری و درآمد پایدار است و همچنین می توان با ایجاد فضای تبلیغات محیطی،به درآمد شهرداری خمام اضافه کرد.
وی از دیگر مشکلات به مشکل میدان ولی عصر اشاره کرد و گفت:این میدان در اختیار شهرداری نیست تا آن را احیا کند.
شهردار خمام اضافه کرد: متاسفانه وضعیت این میدان بلاتکلیف است و با توجه به اینکه پر ترددترین مسیر گیلان است،دارای فضای نامطلوب بوده و مشکلاتی را برای مردم فراهم کرده است.
وی خاطر نشان کرد:مسیر خیابان جاده خمام به خشکبیجار،یک کیلومتر در محدوده شهری است و در تلاش هستیم که پروژه تعریض،زیرسازی و آسفالت آن اجرایی گردد.
شهردار خمام تصریح کرد: اقدامات اجرایی پروژه چهار بانده شدن جاده خمام به خشکبیجار در محدوده شهری تا حدود یک کیلومتر شروع شده است.
وی افزود: پروژه آسفالت و کف پوش کردن معابر در سطح شهر خمام در حال انجام است.
شهردار خمام خواستار نوسازی ادوات و ماشین آلات به ویژه ماشین آتش نشانی شد و گفت:ماشین های آتش نشانی این شهر فرسوده و نیاز به نوسازی دارد.
وی خاطر نشان کرد:شهر خمام بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت دارد و آتش نشانان این شهر علاوه بر شهروندان به روستاها و حتی شهرهای مجاور نیز خدمات ارایه می کنند،لذا خواستار نوسازی ماشین آلات آتش نشانی هستیم.

گزارش: مژگان شفاعتی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.